سلام.

در اینجا در مورد GitHub حرف زدیم و باهاش آشنا شدید و در اینجا میتونید با Jekyll آشنا بشید. در این مقاله به نحوه ی نصب جکیل بر روی ویندوز میپردازم. ترتیب این مراحل به صورت خلاصه و کاربردی به صورت زیر است:

مرحله ی اول:به ترتیب نصب rubyinstaller مناسب با سیستم عامل شما و devkit مناسب آن از اینجا.

تذکر1: در هنگام نصب rubyinstaller مطابق عکس زیر عمل نمایید و توجه داشته باشبد که در مسیر نصب فاصله ای وجود  نداشته باشد!

تذکر2: حتما بررسی نمایید که فایل اجرایی روبی در متغیر محیطی PATH موجود باشد.

مرحله ی دوم: cmd را باز نمایید و به محل استخراج devkit بروید. سپس دستورات زیر را به ترتیب وارد نمایید:

ruby dk.rb init
ruby dk.rb install

تذکر1: در صورتی که در اجرای دستورات بالا به خطا مواجده شدید از دستور زیر استفاده نمایید تا این مشکل حل شده و سپس دوباره دستورات بالا را وارد نمایید.

chcp 1252

در ادامه سپس دستورات  زیر را به ترتیب وارد نمایید:

gem intall jekyll
gem install rdiscount
gem isntall rouge
gem install wdm

تذکر2: در صورتی که در اجرای دستورات بالا با خطا مواجه شدید دستورات زیر را وارد و دوباره دستور بالا را وارد نمایید. توجه داشته باشید که حتما '/' انتهایی را وارد نمایید. بسته به سرعت اینترنت شما ممکن است کمی طول بکشید تا jekyll و سایر موارد نصب شود.

gem source -r https://rubygems.org/
gem source -a http://rubygems.org/

مرحله ی سوم: به دلیل مشکلاتی که ویندوز با highlighter پیشفرض jekyll یعنی pygments دارد، لازم است تا در این مرحله از highlighter ای به نام rouge که در مرحله ی قبل آن را نصب کنیم برای highlight کردن استفاده نماییم. برای این منظور به محل نصب jekyll که برای من آدرسی مانند زیر است رفته و در قالب پیش فرض تغییر گفته شده در زیر را در فایل config اعمال نمایید.

C:\Ruby21-x64\lib\ruby\gems\2.1.0\gems\jekyll-2.5.2\lib\site_template
highlighter: rouge 
encoding: utf-8

مرحله ی چهارم:در دایرکتوری دلخواه با استفاده از دستور زیر در cmd اولین پروژه ی خود را ایجاد نمایید. در مثال ما نام پروژه weblog است.

jekyll new weblog

 سپس به داخل دایرکتوری پروژه ی ایجاد شده در مرحله ی قبل رفته و دستور زیر را وارد نمایید تا سرور شروع به کار کند.

jekyll serve

حال مرورگر خود را باز نموده و آدرس زیر را وارد نمایید تا صفحه ی اولین پروژه ی خود را ببینید.

http://localhost:4000/

مرحله ی پنجم: تمام! شما با موفقیت jekyll را نصب نمودید اولین پروژه ی خود را نیز راه اندازی نمودید!.


توجه مهم: هدف در این آموزش نصب سریع و ساده ی jekyll بود و به همین دلیل من از rouge به عنوان syntax highlighter استفاده کردم. در صورتی که jekyll از pygments به صورت پیشفرض استفاده می نماید و البته برای استفاده از این syntax highlighter نیاز به نصب پایتون و یک سری از کارهای دیگر بود که با انتخاب rouge کلیه ی آن کارهای اضافه حذف شدند. گرچه فک میکنم استفاده ار Rouge علاوه بر ساده کردن مراحل نصب،سازگاری بیشتری با استفاده از jekyll بر روی ویندوز دارد.